DUA6022
KOMUNIKASI DAN PENYIARAN ISLAM

SESI : JUN 2017 

TAJUK
PERANAN PELAJAR POLTEKNIK DALAM PERAYAAN MENGIKUT
 AGAMA DI MALAYSIA 

NAMA PENSYARAH
CIK RAZANA MOHD KASIM 


NAMA AHLI KUMPULAN

1. FADHILAH BINTI SANGIDAN                 02DAT15F1007 
2. NUR HIDAYAH BINTI MOHD SALIM    02DAT15F1011
3. ADRIAN NG VERN FEI                            02DAT15F1019
4. NUR SABRINA BINTI ROSLAN              02DAT15F1023
5. MAIZATUL AKMA BINTI MAZLAN      02DAT15F1029
6. NUR SYAHIRAH BINTI ZUHAIMEY     02DAT15F1071








PENGENALAN



    Malaysia merupakan sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai budaya, bahasa, agama, makanan dan sebagainya. Hal ini disebabkan oleh keunikan Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum seperti Melayu, Cina dan India. Malaysia juga bukan sahaja terdiri daripada kaum utama Melayu, Cina dan India, malah terdiri juga dengan kaum-kaum minoriti seperti Kadazan, Iban dan sebagainya. Masyarakat Malaysia hidup bersama dalam keadaan aman dan  harmoni. Pelbagai kaum yang membezakan budayanya menggabungkan budaya Malaysia yang unik, seperti perayaan di Malaysia.

   Budaya masyarakat Malaysia dapat dilihat melalui perayaan disambut oleh kaum tertentu. Pada setiap tahun banyak perayaan yang disambut di Malaysia. Hal ini menunjukkan Malaysia hidup berbilang bangsa tidak kira agama dan warna kulit. Di samping  itu, perayaan dan kepelbagaian kaum dalam negara kita turut menjadi tarikan pelancong dari seluruh pelosok dunia. 

   Hari raya dari segi istilah bermaksud 'hari kebesaran'. Hari perayaan lazimnya kini merujuk kepada hari yang ditentukan suatu kerajaan atau kumpulan agama sebagai hari yang bermakna kepada mereka. Hari perayaan juga dikenal pasti sebagai suatu aktiviti yang disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum.

   Kebiasaannya sesuatu perayaan disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum adalah bertujuan untuk memperingati peristiwa penting yang pernah berlaku pada sesuatu masa dahulu. Hari-hari ini biasanya merupakan hari kelepasan am di negara-negara yang menyambutnya. Sebagai contohnya ialah, Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Korban bagi kaum Melayu yang beragama Islam, Tahun Baru Cina bagi kaum Cina, Deepavali bagi kaum India dan sebagainya. Justeru itu, masyarakat negara ini mengamalkan amalan berkongsi “perayaan” dan menghormati perayaan kaum lain.

    Tambahan pula, melalui perkongsian perayaan, perpaduan dan kesepakatan masyarakat di negara kita sedikit sebanyak dapat diutuhkan. Hal ini disebabkan oleh penyumbangan kepada Malaysia untuk terus membangun dan menuju ke arah maju dan makmur. 





KEPENTINGAN PERAYAAN


   Sambutan hari perayaan di negara ini meliputi perayaan Hari Raya Puasa buat orang Islam, Tahun Baru Cina buat orang Cina dan perayaan Deepavali buat orang India. Ketika perayaan ini disambut suasananya pasti dengan kegembiraan dan sedikit hidangan makanan. Semua rakyat negara ini menanti-nanti setiap perayaan dengan penuh debaran dan semangat tinggi. Oleh itu memang ada banyak kebaikan jika sambutan perayaan ini dilaksanakan di negara ini.

   Kalau semua perayaan ini disambut bersama-sama sudah pasti akan berlaku interaksi antara kaum dan hubungan erat akan terjalin. Perayaan di negara ini mempunyai konsep rumah terbuka yakni setiap perayaan akan diadakan majlis melawat rumah orang yang menyambut sesuatu perayaan itu. Lawatan yang diadakan sudah pasti akan menyebabkan berlakunya interaksi antara kaum. Oleh itu, perayaan memang mampu meningkatkan interaksi kaum.

   Interaksi yang wujud ketika melawat rumah seseorang itu akan meningkatkan pengetahuan masing-masing akan budaya kaum yang lain. Pemahaman sebegini menjadikan masyarakat lebih faham akan tindakan seseorang daripada kaum yang berbeza dalam sesuatu perkara. Sudah pasti tidak akan timbul sebarang salah faham antara kaum pula. Maka, perayaan mampu meningkatkan kefahaman tentang budaya kaum yang lain.

   Malah, imej negara juga akan turut menjadi lebih baik pada mata masyarakat dunia terutama pelancong asing. Bukan mudah untuk memiliki sebuah negara yang aman jika rakyatnya berbilang kaum berdasarkan masa masyarakat antarabangsa. Kejayaan Malaysia mengekalkan keamanannya banyak bergantung kepada keupayaan rakyat negara ini menyambut perayaan setiap kaum dengan penuh kegembiraan. Jelaslah, perayaan di negara ini memberikan satu imej yang positif kepada negara dengan begitu mudah.






HARI RAYA AIDILFITRI


   Hari Raya Aidilfitri disambut pada 1 Syawal tahun Hijrah. Perayaan tersebut juga dikenali sebagai Hari Raya Puasa, Hari Raya Fitrah atau Hari Lebaran. Hari Raya Aidilfitri merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia tidak kira bangsa sama ada Arab, Inggeris, Melayu, India-Muslim, Cina-Muslim dan lain-lain bangsa di seluruh dunia yang beragama Islam bagi menandakan berakhirnya bulan Ramadhan yang mana umat Islam telah menjalani ibadat puasa dengan tekun.

   Sepanjang bulan Ramadhan, umat Islam berpuasa pada siang hari dan mengerjakan sembahyang terawih pada sebelah malamnya. Pada malam Tujuh Likur yang jatuh pada 27 Ramadhan, lampu atau pelita dipasang untuk menerangi kawasan rumah. Sifat kesetiakawanan ditonjol melalui zakat fitrah yang wajib dikeluarkan sebelum 1 Syawal.

  Hari Raya Puasa bermula melalui dua cara; iaitu melalui rukyah (melihat anak bulan) ataupun secara hisab (kiraan). Sekiranya melalui rukyah, apabila anak bulan kelihatan, ini menandakan bermulanya bulan Syawal. Di Malaysia, anak bulan akan diperhatikan oleh pegawai bertugas pada sebelah petang hingga waktu maghrib di beberapa tempat strategik.






      Perayaan Hari Raya Puasa bermula setelah pengisytiharaan dibuat oleh pemegang mohor besar raja-raja, dimana takbir akan bergema di masjid- masjid menandakan mulanya perayaan Hari Raya Puasa. Pada keesokan harinya, dengan berpakaian baju-baju tradisi seperti baju melayu yang merupakan pakaian tradisi kaum melayu yang dipakai oleh kaum lelaki di Malaysia pada hari raya dan pakaian ini dilengkapi dengan songkok dan lilitan songket di bahagian pinggang. Pakaian yang menjadi kebiasaan kaum wanita pula ialah baju kurung dan baju kebaya. Di sebelah pagi sembahyang sunat Hari Raya Puasa sebanyak 2 rakaat, akan diadakan pada sebelah pagi.

   Selepas sembahyang, umat Islam akan berbondong-bondong melawati perkuburan orang yang disayangi serta membersihkan perkuburan orang yang disayangi dan berdoa agar roh mereka dirahmati Allah. Semua orang akan berkumpul bersama-sama dengan sanak-saudara dan selepas itu yang muda akan memohon kemaafan daripada yang tua. Kemudian, dan semua orang akan menjamah pelbagai juadah yang disediakan sebelum ziarah dan menziarahi antara sesama mereka.




   Hari Raya Aidilfitri disambut dengan penuh kesyukuran. Umat Islam saling bermaaf-maafan, kunjung-mengunjung sesama mereka rumah ke rumah untuk mengeratkan ikatan silaturrahim. Rumah terbuka yang dilakukan oleh individu, mempersilakan sesiapa sahaja datang ke rumah. Inilah kemeriahan sambutan Hari Raya Aidilfitri di Malaysia berbanding dengan sambutan Hari Raya di negara-negara lain.





                                                      HARI RAYA AIDILADHA


   Hari Raya Aidiladha, Hari Raya Kurban atau Hari Raya Haji merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia. Ia adalah perayaan terbesar di dalam Islam selain Aidilfitri yang disambut pada setiap 1 Syawal. Hari raya ini menandakan berakhirnya tempoh mengerjakan ibadat haji di Makkah, iaitu sehari selepas jemaah haji mengerjakan wukuf di Arafah.Orang-orang Islam menyambut Aidiladha pada tanggal 10 Zulhijjah pada setiap tahun dan ianya merupakan bulan terakhir dalam kalendar Hijrah Islam.

   Perkataan ‘Aidiladha’ berasal daripada bahasa Arab yang membawa maksud ‘hari penyembelihan korban’. Ini sempena memperingati kisah Nabi Ibrahim A.S yang diperintahkanoleh Allah S.W.T agar menyembelih anaknya, iaitu Nabi Ismail A.S. Walaupun dengan hati yang amat berat, Nabi Ibrahim terus taat dengan suruhan Allah untuk menyembelih anaknya. Walau bagaimanpun, Allah telah menggantikan Nabi Ismail dengan seekor kibas.




    
    Sambutan Hari Raya Aidiladha si Malaysia, biasanya dimulakan dengan bacaan takbir dan tahmid secara berjemaah di masjid. Selepas itu, disusuli pula dengan sembahyang sunat Aidiladha pada waktu pagi. Kemudian bacaan khutbah akan diperdengarkan yang yang berkisahkan tentang pengorbanan dan pejuangan Nabi Ibrahim.

   Selepas habis mendengar khutbah, umat islam akan mengambil kesempatan berkunjug ke rumah saudara mara dan sahabat handai untuk mengeratkan silaturahim sambil menjamu sselera dengan juadah istimewa. Acara penyembelihan korban pula akan diadakan selepas itu dan tiga hari berikutnya, iaitu padda 11, 12, dan 13 hari Tasyrik sebagai tanda mengingati perintah Allah kepada Nabi Ismail. Seluruh masyarakat akan bersama-sama membuat kerja-kerja penyembelihan tersebut.




   Sehubungan itu, masyarakat Islam yang berkemampuan digalakkan menyembelih binatang seperi lembu, kambing dan biri-biri sebagai korban pada hari raya ini. Daging sembelihan ini akan dibahagikan kepada orang ramai terutamanya kepada golongan fakir miskin.

   Sambutan Hari Raya Aidiladha di Malaysia, biasanya disambut meriah oleh masyarakat di pantai timur berbanding dengan masyarakat Islam di sebelah pantai barat yang menyambutnya dengan cara yang agak sederhana.




                                                        AWAL MUHARRAM


   Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam tahun baru bagi Takwim Hijrah.

   Sebelum Rasulullah berhijrah dari Makkah ke Yathrib, kiraan bulan dibuat mengikut tahun Masihi. Hijrah Rasulullah memberi kesan besar kepada Islam sama ada dari sudut dakwah Rasulullah, ukhuwwah dan syiar Islam itu sendiri.

   Kalender Hijarah secara rasmi belum bermula ketika zaman Rasulullah S.A.W. Kalendar ini hanya bermula pada zaman Khalifah Arrasyidin kedua iaitu Saidina Umar al-Faruq R.A. Terdapat beberapa cadangan daripada para sahabat untuk penetapan Taarrikh bagi Madinah ketika itu, ada yang mencadangkan tahun Islam bermula ketika kelahiran Nabi Muhammad S.A.W, ada yang mencadangkan permulaan tarikh Islam ditetapkan pada hari Rasulullah dibangkitkan sebagai nabi dan rasul tetapi pandangan yang mencadangkan permulaan tarikh Islam pada tarikh hijrah Nabi S.A.W.

   Pada asasnya, Muharam membawa maksud ‘diharamkan’ atau ‘dipantang’, iaitu Allah SWT melarang melakukan peperangan atau pertumpahan darah. Namun demikian larangan ini ditamatkan setelah pembukaan Makkah (Al Baqarah: 91). Sejak pemansuhan itu, umat Islam boleh melaksanakan tugas dan ibadat harian tanpa terikat lagi dengan larangan berkenaan.

Peristiwa-peristiwa penting di bulan Muharam :
  • 1 Muharam – Khalifah Umar Al-Khattab membuat penetapan kiraan bulan dalam Hijrah.
  • 10 Muharam – Dinamakan juga hari ‘ Asyura ‘ . pada hari itu banyak terjadi peristiwa penting yang mencerminkan kegemilangan bagi perjuangan yang gigih dan tabah bagi menegakkan keadilah dan kebenaran.
  •  Pada 10 Muharam juga telah berlaku:
  1. ·         Nabi Adam bertaubat kepada Allah.
  2. ·         Nabi Idris diangkat oleh Allah ke langit.
  3. ·         Nabi Nuh diselamatkan Allah keluar dari perahunya sesudah bumi ditenggelamkan selama enam bulan.
  4. ·         Nabi Ibrahim diselamatkan Allah dari pembakaran Raja Namrud.
  5. ·         Allah menurunkan kitab Taurat kepada Nabi Musa.
  6. ·         Nabi Yusuf dibebaskan dari penjara.
  7. ·         Penglihatan Nabi Yaakob yang kabur dipulihkkan Allah.
  8. ·         Nabi Ayub dipulihkan Allah dari penyakit kulit yang dideritainya.
  9. ·         Nabi Yunus selamat keluar dari perut ikan paus setelah berada di dalamnya selama 40 hari 40 malam.
  10. ·         Laut Merah terbelah dua untuk menyelamatkan Nabi Musa dan pengikutnya dari tentera Firaun.

   Penetapan ini ialah untuk mengenangkan betapa pentingnya tarikh hijrah yang menjadi anjakan paradigma dalam sejarah agama Islam yang mana pertama kali dalam sejarah Islam seorang nabi dan rasul membentuk kerajaan dengan segala kesukaran dan berjaya membuat hubungan diplomatik dengan beberapa negara serta menyampaikan dakwah Islam secara global sehingga Islam tersebar ke merata dunia.

   Dan di Malaysia hari tersebut merupakan hari keagamaan bagi umat Islam dengan mengadakan solat sunat di masjid-masjid di seluruh negara. Hari Maal Hijrah atau Awal Muharram merupakan hari cuti umum di Malaysia.



DOA AWAL TAHUN HIJRAH
                                             
Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram.Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.

 DOA AKHIR TAHUN HIJRAH

Doa Awal Tahun dibaca 3 kali selepas maghrib pada malam satu Muharram. Sesiapa yang membaca doa ini, Syaitan berkata :
“Telah amanlah anak Adam ini daripada godaan pada tahun ini kerana Allah telah mewakilkan dua Malaikat memeliharanya daripada fitnah Syaitan”.




  TAHUN BARU CINA

   Tahun Baru Cina merupakan perayaan terpenting orang Cina bagi menyambut tahun baru dalam kalendar qamari Cina. Kalendar qamari Cina terbahagi kepada kitaran 12 tahun dan dinamakan sempena nama haiwan. Tahun Baru Cina melambangkan titik permulaan dalam nasib dan kehidupan. Sebelum hari tahun baru bermula, sanak saudara yang jauh akan kembali berkumpul. Rumah akan dicuci dan segala hutang-piutang dikutip atau dibayar agar mereka tidak sentiasa dikelilingi hutang sepanjang tahun yang baru. Mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baru dan bagi menghalau puaka dan nasib malang. Rumah-rumah dihiasi dengan buah limau sebagai simbol murah rezeki, bunga dan pokok limau.

   Tahun Baru Cina diraikan dengan jamuan Yee Sang dan kuih bakul. Kaum keluarga akan makan besar dengan masakan tradisi seperti daging itik, daging salai, sosej, kuih pulut, dan limau mandarin. Golongan muda pula akan melawat golongan tua dan menerima wang ang pau yang berada di dalam sampul merah bagi melambangkan nasib baik, yang diberikan oleh orang yang berkeluarga kepada mereka yang masih belum kahwin. Tarian naga atau Tarian singa akan diadakan, dengan kereta berhias yang diiringi bunyi gendang. Lima belas hari selepas perayaan Tahun Baru Cina akan ditamatkan dengan perayaan Chap Goh Mei.




   Tahun Baru Cina bukan sahaja diraikan oleh kaum Cina di merata dunia, malah turut dirayakan oleh bangsa Korea, Vietnam, Mongol dan Miao (Hmong China) yang dipengaruhi oleh China dari segi kebudayaan dan keagamaan, mereka turut memakai kalendar qamari Cina.




HARI CHAP GOH MEI


   Hari kelima belas bagi perayaan ini iaitu hari ‘ Chap Goh Mei ‘ tidak kurang pentingnya. Ia adalah hari terakhir bagi bulan penuh, menandakan penutup bagi perayaan ini.     

    Perayaan tersebut jatuh pada malam 15 hari bulan, bulan pertama Imlek China. Hari itu juga disebut "Pesta Lampu", kerana lampu-lampu dinyalakan pada sebelah malam sebagai aktiviti utama pada hari perayaan itu.



   Pesta Chap Goh Mei disambut dengan mengadakan upacara sembahyang secara besar-besaran, di mana colok besar akan dibakar dan juga diadakan makan besar bersama keluarga. Bunga api dibakar dan tanglung dinyalakan bagi meraikan Chap Goh Mei.

   Chap Goh Mei juga dianggap sebagai malam mencari pasangan di mana para gadis akan berpakaian serba indah dan mengunjungi kuil untuk berdoa agar mendapat pasangan yang secucuk.Terdapat juga amalan melontar buah limau ke dalam laut atau sungai dengan doa untuk mendapat pasangan.



   Menikmati onde-onde dan memasang lampu-lampu merupakan dua perkara utama perayaan ini. Mengapa memasang lampu-lampu pada Hari Capgome? Pada tahun 180 Sebelum Masihi, China diperintah oleh Dinasti Han. Maharaja pada ketika itu, maharaja Liu Heng berjaya mematahkan gerakan penderhakaan. Hari itu kebetulan 15 hari bulan bulan pertama Imlek Cina. Untuk merayakan kejayaan tersebut, Liu Heng memerintahkan lampu-lampu dipasang di seluruh negara. Beraneka bentuk lampu dipasang di tepi-tepi jalan pada hari itu. Adat istiadat tersebut diamalkan sehingga kini.

   Lampu-lampu tersebut biasanya diperbuat dengan kertas yang berwarna-warni, berbentuk seperti gunung, bangunan, orang, bunya, burung dan binatang. Sekarang teknologi moden yang canggih ianya diperbut dari gentian optik, laser, kawalan bunyi dan cahaya juga telah digunakan dalam pembuatan lampu-lampu warna-warni.





   HARI KUIH BULAN


   Perayaan Kuih Bulan atau Perayaan Pertengahan Musim Luruh merupakan perayaan menyambut kemenangan orang Cina menumpaskan penjajah Mongol pada akhir Dinasti Yuan (120 Sebelum Masihi - 1341 Masihi). Perayaan ini dipercayai bermula 3,000 tahun lampau semasa pemerintahan Dinasti Shang (1600 – 1046 sebelum Masihi). Perayaan ini merupakan salah satu perayaan terpenting selain Tahun Baru Cina.

   Perayaan ini disambut pada hari ke-15 pada bulan ke-8 pada kalender Cina iaitu pada akhir bulan Ogos atau awal bulan September dan pada waktu ini, kebiasaanya bulan mengambang dan terang, menjadikannya waktu yang sesuai untuk meraikan hasil tuaian musim panas.Perayaan Kuih Bulan disambut dengan perarakan tanglung pada malam perayaan, selain dengan Kuih Bulan itu sendiri.


   Salah satu hidangan istimewa pada perayaan Kuih Bulan merupakan Kuih Bulan itu sendiri. Kuih Bulan itu diperbuat daripada adunan manis yang berinti kacang merah, atau adunan biji teratai, atau kuning telur masin. Namun di zaman moden ini, terdapat pelbagai perisa inti kuih bulan yang menarik seperti coklat, kopi, keladi, teh hijau, mangga serta durian. Menurut tradisi, pesanan untuk memberontak telah disebarkan melalui surat yang diletakkan di dalam Kuih Bulan yang akhirnya berjaya menjatuhkan Dinasti Mongol.




   Terdapat juga tradisi yang menyatakan Kuih Bulan dibuat sebagai persembahan kepada Dewa Dapur. Dewa Dapur yang makan Kuih Bulan tidak dapat menyampaikan laporan buruk kepada Maharaja Syurga disebabkan mulutnya terkunci oleh Kuih Bulan yang manis itu.

   Pada malam perayaan, kanak-kanak berarak di kawasan perumahan mereka dengan membawa tanglung yang berwarna-warni. Di sesetengah kampung, orang dewasa bergembira dengan cuba menyelesaikan teka-teki yang ditulis di atas tanglung.

   Pada lazimnya, ahli keluarga berkumpul untuk makan besar dan upacara menyembah bulan pada malam Perayaan Kuih Bulan. Bentuk kuih bulan yang bulat adalah simbolik kepada keharmonian sekeluarga.






HARI DEEPAVALI


   Hari Deepavali yang juga dikenali sebagai pesta cahaya merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut Hindu. Pelita akan dipasang dalam barisan di rumah penganut Hindu bagi melambangkan kejayaan kebaikan mengatasi kejahatan. Selain itu, "kolam" yang dibuat daripada bijirin pelbagai warna dan melambangkan penyembahan dewa Lakshmi akan dilakarkan di pintu rumah mereka. Pada pagi Hari Deepavali, setiap daripada ahli keluarga akan menyapu minyak di atas rambut lalu mereka mandi.

   Perayaan ini menandakan kemenangan kuasa kebaikan terhadap kuasa kejahatan, serta penanggalan kegelapan rohani. Secara simbolik, Deepavali menandakan kembalinya semangat muhibah dan kepercayaan setelah lama menyepi, seperti yang diceritakan dalam Ramayana.
   Perkataan Sanskrit "Deepavali" bermaksud satu pameran pelita-pelita yang menandakan kemenangan cahaya ke atas kegelapan. Oleh sebab pengetahuan bahasa Sanskrit merosot, nama perayaan ini sering diubah menjadi Deepavali, terutamanya di India utara.Pada hari Deepavali, ramai yang memakai pakaian baru, berkongsi gula-gula dan makanan ringan.






HARI THAIPUSAM

   Hari Thaipusam merupakan perayaan yang disambut oleh mereka yang beragama Hindu di seluruh dunia bagi menghormati dewa Hindu, Dewa Murugan atau juga dikenali sebagai Dewa Subramanian. Thaipusam dirayakan pada bulan 'Thai' bulan kesepuluh dalam kalendar Tamil. Pada hari Thaipusam, bulan penuh melintasi bintang terang.

   Hari Thaipusam merupakan hari menunaikan nazar dan menebus dosa atau memohon ampun di atas dosa-dosa yang telah dilakukan selama ini. Tidak semua penganut Hindu akan menunaikan nazar. Nazar ialah memohon sesuatu hajat kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda kesyukuran.

  Pada hari itu mereka akan membawa susu yang berwarna putih kerana susu itu dianggap paling suci . Susu ini diisikan dalam belanga tembikar atau kini dalam belanga aluminium. Belanga berisi susu ini akan dihias dengan pelbagai corak , warna , daun dan benang. Belanga ini akan dijunjung di atas kepala dari luar kuil hinggalah ke dalam kuil. Tidak semua penganut Hindu membawa belanga berisi susu ini.

  Ramai juga lelaki Hindu yang mencukur rambut pada hari tersebut dan menyapukan campuran serbuk cendana dan air di atas kepala. Perkhidmatan menggunting rambut ini ada disediakan di luar kuil dengan bayaran tertentu. Ia merupakan satu bentuk melepaskan atau membayar nazar. Bagi yang memohon ampun agar dosa mereka diampunkan, kavadi akan dibawa atau dijunjung di atas bahu atau di atas kepala. 






HARI NATAL


   Hari Krismas atau juga dikenali sebagai Hari Natal adalah perayaan terbesar untuk penganut agama Kristian, disambut setiap tahun pada tarikh 25 Disember bagi memperingati kelahiran (dimana faktanya, tarikh tersebut bukanlah tarikh kelahiran Nya) Jesus dari Nazareth, pengasas ajaran Kristian. Menurut Kitab Bible Perjanjian Baru, Jesus dilahirkan oleh Maria di Jerusalem. Penganut Kristian mempercayai bahawa kelahiran Jesus ini menepati ramalan-ramalan agama Yahudi mengenai kedatangan seorang penyelamat (Messiah) dari susur galur Raja David, yang kedatangannya adalah untuk menebus manusia dari dosa-dosa Adam 
  Perayaan Krismas pada lazimnya dirayakan setiap 25 Disember. Namun beberapa gereja (Gereja OrtodoksGereja Koptik dan gereja-gereja Timur yang lain) dan negara (Mesir (Egypt), Habsyah (Etiophia), Rusia dan sebagainya) menyambutnya pada 7 Januari disebabkan mengikuti kalender yang berlainan (kalender Julius berbanding kalender Gregory).
  Adat resam moden perayaan ini termasuk pemberian hadiah, sambutan keagamaan di gereja, dan peragaan pelbagai hiasan, termasuk pokok Krismaslampu hiasan, daun mistletoeholy atau lakonan semula kelahiran Jesus (Annunciation). Santa Claus adalah merupakan tokoh mitos terkenal yang sering dikaitkan dengan adat memberi hadiah sempena Hari Krismas. Santa dipercayai merupakan hasil gabungan St. Nicholas dari Myra dan unsur-unsur Mitologi Nordic dengan mitologi Kristian, sementara penampilan modennya dipercayai hanya timbul pada abad ke-19.
  Hari Krismas bukan sahaja disambut oleh penganut Kristian, bahkan juga oleh ramai orang yang bukan penganut agama ini sebagai salah satu perayaan kebudayaan yang berunsur sekular (keduniaan). Oleh kerana pemberian hadiah dan beberapa aspek lain perayaan ini melibatkan peningkatan kegiatan ekonomi antara orang Kristian dan bukan Kristian, maka Hari Krismas menjadi peristiwa utama bagi kebanyakan penggiat sektor peruncitan.






                                                                             HARI EASTER

Pada abad ke 5 kalangan penduduk Europa  telah beranggapan mengenai Hari Ester ialah Perayaan kebangkitan Nabi Isa  atau Easter. Pada mulanya perayaan ini disebut sebagai Alba  oleh penduduk German yang menetap di Rom. Alba bererti putih, yang merujuk kepada warna jubah putih yang mereka pakai semasa perayaan ini. Alba juga bererti fajar pagi dan apabila nama perayaan ini diterjemahkan ke bahasa German, ia disebut Oster (iaitu perkataan kuno bahasa German bagi fajar pagi). Oster merupakan asal-usul perkataan Easter dan digunakan sehingga sekarang.
  Hari Easter merupakan kepercayaan penganut agama Kristian bahawa Jesus Christ telah dihidupkan kembali ("dibangkitkan") pada hari Ahad itu. Lazimnya ia disambut antara akhir bulan Mac dan akhir bulan April setiap tahun (awal April hingga awal Mei bagi penganut Kristian Timur), menurut kitaran bulan.
  Sebelum perayaan Easter, Minggu Suci ("Holy Week") disambut oleh mereka dan pada Jumaat sebelum Easter dikenali sebagai Good Friday iaitu hari Jesus telah disalib. Pada Ahad Palma ("Palm Sunday") yang menandakan permulaan Minggu Suci, setiap penganut akan diberikan daun palma yang telah diusapi oleh para paderi.
  Perayaan Easter terkenal dengan pemberian telur berwarna-warni yang berisikan cokelat. Tradisi memberi telur sebenarnya bukan tradisi Kristian tetapi merupakan tradisi kuno Yunani merayakan datangnya musim bunga. Perayaan musim ini selalunya dirayakan dengan meriah mengiringi kegembiraan meninggalkan musim dingin yang suram dan beku. Telur adalah lambang kesuburan.







                                                                    HARI WESAK
       

   Hari Wesak merupakan hati terpenting bagi penganut agama Buddha kerana hari Wesak melambangkan kelahiran, kesedaran, dan kematian Gautama Buddha. Penganut Buddha akan mengunjungi kuil Buddha pada waktu pagi untuk memusatkan fikiran kepada lapan prinsip "Precepts" sementara para sami yang memakai sarung kuning akan membaca kitab Buddha "Sutras". 
   
   Hari Wesak juga dikenali dengan nama Visakah Puja atau Buddha Purnima di India, Vesak di Singapura, Visakha Bucha di Thailand, dan Wesak di Sri Lanka. Selepas itu penganut Buddha akan bersembahyang dan melepaskan burung merpati. 

  Hari Wesak juga merupakan hari memberi makan kepada orang miskin dan sedekah kepada para sami. Hari Wesak dirayakan oleh semua penganut agama Buddha di seluruh dunia. Dikalangan penganut Buddha di Singapura dan Taiwan, terdapat amalan mencederakan diri ketika menyambut hari Wesak seperti berjalan di atas bara api sebagai menyambut hari kelahiran dewa Bao-sheng Da-di.
 Ia dirayakan dalam bulan Mei pada waktu terang bulan (purnama sidhi) untuk memperingati tiga peristiwa penting, iaitu:
  1.  Kelahiran Siddharta Buddha di Taman Lumbini pada tahun 623 S.M.
  2.  Siddharta Buddha mendapat ilham Agung dan menjadi Buddha di Buddha-Gaya pada usia 35 tahun di tahun 588 S.M.








                                                                        HARI GAWAI



   Pesta Gawai juga dikenali sebagai Gawai Dayak. Pesta Gawai kebiasaannya disambut pada bulan Mei atau bulan Jun setiap tahun. Pesta ini akan disambut oleh masyarakat Iban dan Bidayuh di Sarawak untuk meraikan tamatnya musim menuai padi.  Pesta Gawai ini disambut dengan meriah di bandar-bandar dan di desa dengan persembahan tarian, minuman tuak 'arak beras', dan bersuka-ria. Kuih-muih tradisional yang diperbuat daripada tepung beras, gula dan santan juga disediakan.


  
   Perayaan Gawai Dayak bermula dengan upacara membuang sial oleh Tuai Gawai. Tuai Gawai memulakan upacara ‘miring’ ini diruai (beranda) rumah panjang. Beliau berdoa supaya dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki. Pada jam 12.00 malam upacara minum air pengayu dilakukan dengan harapan supaya panjang umur, sihat dan makmur. Pada pagi 1 hb Jun, tepat jam 7.00 pagi, tuai rumah dengan diiringi oleh beberapa penghuni rumah panjang menghantar piring persembahan ke tiang pengingat iaitu sejenis kayu yang sering digunakan untuk mendirikan rumah panjang.

   Pada hari pesta Gawai, pelbagai jenis makanan dan air tuak akan dipersembahkan kepada Dewa Padi dan Kekayaan. Satu puisi khas untuk Pesta Gawai akan dibacakan oleh salah seorang daripada mereka sebelum merenjiskan darah ayam jantan ke atas bahan persembahan. Bahan persembahan yang basah dengan darah ayam jantan itu dianggap sebagai pembuka rasmi Pesta Gawai.

   Setelah upacara persembahan telah selesai, perayaan Gawai secara tradisi dimulakan. Seluruh masyarakat berkumpul sekitar 'ranyai' atau pokok istiadat yang dibawa masuk kedalam dan diletakkan di serambi umum di rumah panjang. Perayaan berpusat sekitar ranyai dengan makanan dan minuman tuak. Perayaan Gawai merupakan masa untuk semua orang bersuka-ria sambil menjamu hidangan bersama air tuak.
Semasa perayaan Gawai akan mengadakan satu acara yang seronok iaitu “Ngajat Lesong”. Penari akan menunjukkan kekuatan dengan mengangkat lesung menumbuk padi dengan menggunakan giginya.




   Ketika perayaan Gawai, perhiasan tradisional Orang Ulu yang diperbuat daripada manik-manik yang diwarisi turun temurun dan tidak ternilai harganya, akan dipakai untuk dipamirkan. Anak dara orang Iban juga akan mengenakan perhiasan perak yang menonjolkan lagi kecantikan paras rupa mereka.





                                                                    HARI KAAMATAN


   Pesta Kaamatan atau nama lain (Tadau Kaamatan). Dalam bahasa Kadazan dikenalikan "Magavau" merupakan satu upacara perayaan khas untuk menghormati "Bambazon" (semangat padi). Pesta ini disambut oleh kaum Kadazans / Dusuns sebagai meraikan tuaian yang baik.

   Pesta Kaamatan ini biasa akan mengadakan persembahan dan pertandingan tarian Sumazao. Tarian ini ditarikan oleh kaum petani terdiri daripada lelaki dan perempuan yang memakai pakaian tradisional mereka. Tarian ini dengan iringan paluan gong. Tarian ini akan ditarikan dengan kedua-dua tangan diangkat ke paras bahu dan dikibar-kibarkan umpama kipasan sayap burung, mengikut alunan rentak yang dimainkan.



   Selain daripada persembahan tarian Sumazau, pertandingan nyanyian dipanggil Sugandoi juga akan diadakan dengan pertunjukan bina badan, dan ratu cantik atau "Unduk Ngadau", dan persembahan segala jenis kesenian dan kraftangan. Antara persembahan dan pertandingan di atas ini, pertandingan seperti memukul gong jugalah satu acara utama dalam perayaan ini.

   Antara hidangan popular semasa perayaan ini akan minum satu minuman tapai yang dikenali sebagai "Kinomol", iaitu sejenis arak tradisional. Tapai merupakan minuman tradisi yang diperbuat daripada beras (nasi) atau ubi kayu. Nasi akan diperam di dalam sebuah tempayan besar atau "tajau" selama seminggu, atau ubi kayu diperam selama dua hingga tiga minggu. Biasanya tapai dicampur dengan ragi untuk mempercepatkan proses "memberi rasa" kepada tapai tersebut. Selain itu, mereka juga menggunakan gelas khas dinamakan "Singgarung" yang diperbuat daripada buluh.

KINOMOL





                                       PERANAN SEBAGAI GRADUAN POLITEKNIK



1.   Graduan haruslah bersifat terbuka untuk menyemaikan perpaduan kaum
 Sikap berfikiran terbuka ini amat penting kepada seorang graduan kerana ia dapat sedikit sebanyak menolong seorang graduan itu tidak hanya berfikir kepada satu kaum sahaja malah haruslah memikirkan semua kaum untuk mewujudkan  perpaduan dalam sesebuah masyarakat. Graduan mestilah menyediakan diri dengan semaksimum yang mungkin akan membentuk keperibadian dan tingkah laku yang berwawasan untuk merancang segenap aktiviti yang dapat merealisasikan misi yang telah dibuat iaitu mengeratkan lagi perpaduan kaum itu sendiri dalam masyarakat. Hal ini kerana agar graduan yang lahir akan menjadi cermin ke arah masyarakat yang terbilang. Selain itu, graduan haruslah bersifat terbuka jika menjadi seorang pemimpin dalam sesebuah masyarakat dan juga dapat menjadi pembimbing kepada masyarakat. Akhir sekali, graduan yang bijak ialah graduan yang bersifat terbuka. Jangan lah kita sebagai graduan digelar “katak di bawah tempurung” ini kerana sikap kita yang kurang profesional dan jadilah graduan yang berjasa kepada agama , kaum , dan masyarakat.



     2.  Peranan yang dimainkan oleh pihak institusi pengajian tersebut misalnya di politeknik mahupun universiti swasta atau kerajaan
Pelajar harus menyokong cadangan bagi mewujudkan satu sistem pendidikan berteraskan kebangsaan. Dengan adanya sistem pendidikan yang terbuka kepada setiap kaum dan penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar, hal ini mampu membentuk elemen perpaduan dalam kalangan pelajar khususnya pada graduan Politeknik. Dengan adanya pelajar yang memupukkan semangat berbilang kaum pada peringkat awal dan didedahkan dengan kepelbagaian bangsa dan agama dipupuk sejak di bangku sekolah rendah lagi maka usaha untuk membentuk satu masyarakat berbilang kaum yang bersatu padu dapat dilakukan dengan lebih berkesan dan efektif.

     3.  Perpaduan kaum dalam kalangan pelajar dapat diwujudkan menerusi kepelbagaian kebudayaan
 
Kepelbagaian kaum dan budaya di Malaysia merupakan aspek yang penting untuk mewujudkan perpaduan. Walaupun terdiri daripada latar belakang yang berbeza, namun apabila dikaitkan dengan kebudayaan, semua pelajar boleh menerimanya tanpa wujud prasangka negatif. Apabila diadakan sesuatu persembahan untuk meraikan hari kebesaran atau menerima kedatangan orang kenamaan , akan dipersembahkan tarian oleh pelbagai kaum seperti tarian Zapin dan tarian Inang oleh pelajar Melayu, tarian kipas ,tarian singa dan tarian piring oleh pelajar Cina, Tarian Bharatanatiam dan Tarian Kollattam oleh pelajar India. Persembahan kebudayaan yang unik ini secara tidak langsung dapat menarik minat pelajar untuk mengenal tarian tersebut. Tegasnya, kepelbagaian kebudayaan yang ada di negara kita dapat mewujudkan perpaduan kaum dan mengenal antara satu sama lain kerana bak kata pepatah, tak kenal maka tak cinta.





                                                               KESIMPULAN


Sambutan hari perayaan mestilah diamalkan oleh masyarakat di negara ini. Pada masa yang sama sambutan ini hendaklah dijadikan satu perayaan kebangsaan yang dinikmati bersama-sama. Generasi muda akan mendapat banyak manfaat daripada sambutan sebegini. Masyarakat yang harmoni akan wujud menerusi perayaan sebegini pada masa hadapan.
   Semua pihak perlu sedar akan pentingnya memupuk dan menjaga perpaduan masyarakat di negara kita. Sesungguhnya, sekali kita leka dan lali serta memandang enteng akan perpaduan kaum, nescaya kita akan menyesal untuk selama-lamanya kerana terlajak perahu boleh di undur, terlajak kata dan tindakan buruk padahnya. Kini, kita berada dalam era globalisasi dan liberalisasi. Pelbagai usaha dijalankan adalah demi menuju ke arah membentuk sebuah masyarakat majmuk yang bersatu padu. Walaupun terdapat beberapa cabaran, tetapi dengan adanya perancangan yang teliti, usaha yang gigih dan strategi yang lebih berkesan dan dilaksanakan pula dengan penuh tanggungjawab dan bersifat proaktif oleh semua pihak sudah pasti keharmonian, perpaduan kaum dan integrasi nasional akan tercapai.

   Usaha mewujudkan perpaduan kaum perlu diberi penekanan di negara kita kerana menjadi tonggak kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara. Oleh itu, semua pihak perlulah bekerjasama dalam memastikan perpaduan dapat dicapai di negara ini. Jelasnya, rakyat Malaysia perlulah bersama-sama menjayakan Gagasan 1 Malaysia seperti  yang disarankan Yang Amat Berhormat Datuk Seri Najib Bin Tun Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia.

   Kesimpulannya, pentingnya budaya dan saling hormat- menghormati dalam mewujudkan semangat perpaduan dalam kalangan kaum di Malaysia terutamanya ketika sambutan perayaan kaum masing-masing. Hal ini kerana, budaya serta nilai hormat- menghormati ini merupakan amalan yang perlu dilaksanakan tanpa mengira agama, bangsa, serta status seseorang. Dalam Al-Quran dengan jelas menyuruh supaya kita mengamalkan perkara ini seperti yang terdapat dalam surah al-isra’ ayat yang ke-70. Sekiranya kita mahu dihormati, maka kita perlu menghormati orang lain. Dengan ini, apabila ada rasa hormat dalam diri, maka terbentuk lah budaya saling hormat- menghormati, seterusnya masyarakat dapat hidup bersatu padu dan harmoni.





RUJUKAN



4.      kebudayaan.blogspot.my
5.      Melalui buku Komunikasi  dan Penyiaran Islam, (nama)
6.      Melalui buku Kesenian Melayu, ( Anwar Din)
7.      Melalui buku Malaysia dan Alam Sekeliling, (Mohd Sohaimi Esa Ph.D)





LAMPIRAN





 







                                                                     

Comments